Pernilla & Oskar Janner

Stora och små nyheter från Hillsro

Halvsnödagen

Publicerad 2024-01-26 15:47:34 i Allmänt,

Igår 25 januari var det enligt bondepraktikan Halvsnödagen.
Hittade info på en websida:

I det gamla bondesamhället fanns det många dagar som hade liknande betydelser. Både Paulusdagen och Henriksdagen påminner om Halvsnödagen och delar till stor del innebörd. Förr i tiden skiljde ibland namnen beroende på var i landet man bodde, men hade egentligen samma betydelse.

Oavsett namn sägs det bland annat att mitten av vintern markerades med att hälften av all snö skulle ha fallit vid denna tidpunkt. Därav namnet Halvsnödagen. Huruvida detta stämmer idag låter vi vara osagt med tanke på de klimatförändringar som skett de senaste åren. Utöver detta påminde dagen även bönderna om att hälften av allt djurfoder måste finnas kvar för att det skulle räcka hela säsongen.

På Paulusdagen sades också ibland att björnen vänder sig i idet. Troligtvis är detta ingen slump och anknyter till Pauli omvändelse som det står om i bibeln:

Men han som utsåg mig redan i moderlivet och som kallade mig genom sin nåd beslöt att uppenbara sin son för mig, för att jag skulle förkunna evangeliet om honom för hedningarna. Då frågade jag inte någon av kött och blod till råds …

Berättelsen handlar om en man vid namn Saul som omvände sig till kristendomen och ändrar sitt namn till Paulus. Att Paulus omvände sig kan liknas vid att björnen just vänder sig i idet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Oskar och Pernilla

Vi är två galningar som bloggar om allt och intet. Vi vill gärna få kommentarer, men inte spam.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela